Välj en sida

Patric Thulin

Kortfattat

Roller jag gör mig bra i: Creative Director, Varumärkesstrateg, kommunikationsstrateg
och Design leed.

Områden jag har arbetet mycket med: Arkitektur, spel, bygg och religion.

Kunskapsområden: Integrerade kampanjer, film (manus och regi) och varumärkesdesign.

Om mig

I drygt 30 år har jag vikt mitt liv åt att förpacka varumärken och reklam. Det betyder å ena sidan att jag inte kan så mycket annat. Det betyder å andra sidan att jag kan kommunikation riktigt bra.

Jag är/har arbetat som Varumärkesstrateg, Creative Director, byråledare, och Art Director. Det dessutom inom så skilda discipliner som reklam, film, IT, design och strategi. Därför vågar jag påstå att jag både har den stora erfarenhet av branschen och den nödvändiga bredd som krävs för att kunna arbeta gränsöverskridande i ett samhälle där kommunikationen blir allt mer integrerad.

Mycket av det arbete jag har gjort är jag naturligtvis väldigt stolt över. Jag vill ändå lyfta fram ett par saker lite extra. Att få vara med och starta en byrå från början, Gazoline Group, och vara med och bygga upp den till en organisation med nästan 100 medarbetare spridda på fem platser i Norden är någonting jag fortfarande är stolt över. 

Att vinna Swedish Design Awards för den kollektion av kläder vi på Kollektivet skapade till biskop Lennart Koskinen (Visby stift) känns väldigt hedrande och är ett kvitto på att gränsöverskridande arbete verkligen kan ge effekt. 


Att vi under min tid som CD på Phosworks gick från 16 – 50 personer och etablerade oss utöver Uppsala även i Stockholm och LA. Och att vi även vann Kristallen och första pris i tävlingen bästa Nordiska barnprogram i Ebeltoft för barnprogrammet, Buskul, som vi skapat och producerat åt SVT, är också det ett bevis på att det går att göra riktigt bra saker även när det ligger lite vid sidan av det jag traditionellt arbetar med.

Min långa och gedigna erfarenhet gör att jag på ett tidigt stadium kan se och förstå vad kunden egentligen behöver, och vilka utmaningar vi står inför. Det gör att jag har lätt att få med mig kunderna så att vi tillsammans kan sätta upp realistiska och nåbara mål.
En annan styrka är att jag i det kreativa arbetet skapar den energi och det engagemang som krävs för att arbetsgrupperna ska våga utmana sig själva och varandra, så att slutresultatet blir mer målinriktat och en bättre budskapsbärare än vad både vi och kunden kunnat tro innan arbetet satte igång.

När jag inte arbetar vill jag umgås med min familj, renovera vårt hus på Gotland, dyka och bygga motorcyklar.

Uppdrag

MonkeyFarm 2017–2021
Creative Director/byråledare

Under min tid på MonkeyFarm har jag dragit mig mer åt att på konsultbasis arbeta som varumärkesstrateg och creative lead.  
Målet med MF var att skapa ett företag med fokus på -varumärkes, -kommunikation och designstrategier. Ett företag som spänner från att lägga strategin för ditt varumärke/kampanj till att bli din inhyrda marknadsavdelningen. 
På MonkeyFarm arbetar jag med varumärken och kunder som t.ex. Sh bygg, Karavan Landskapsarkitekter, Uppsala Night Run, Bandyfinalen och Ekebybruk.

Södra Tornet Kommunikation 2016–2017
Creative Director/Varumärkesstrateg

Under min tid på Södra Tornet har jag arbetat som Creative Director och varumärkesstrateg. Mina uppgifter har varit att driva den kreativa utvecklingen inom digital reklam, kommunikation och PR, delta i försäljningsarbetet samt att ansvara för och utveckla hela företagets position och varumerkesplacering.
På Södra tornet arbetar jag med varumärken och kunder som t.ex. Svenska Kyrkan, Uppsala kommun, Uppsala Universitet, Statens Fastighetsverk, Kungliga Musikhögskolan, Caspeco och Fredens Hus.

Phosworks Digital Industries (Digitalbyrå) 2009–2015
Creative Director/marknadschef

Under min tid på Phosworks har jag arbetat som Creative Director och marknadschef. Mina uppgifter har varit att driva den kreativa utvecklingen inom digital kommunikation och film, delta i försäljningsarbetet samt att förflytta företaget från ett relativt okänt litet företag till ett av de ledande produktionsbolagen i landet med 45 anställda och kontor i Uppsala, Stockholm och LA.
På Phosworks arbetar jag med varumärken och kunder som t.ex. Electronic Arts (SIMS, FIFA Need For Speed m.fl.), Svenska Kyrkan, SVT, Q-Med, Restylane, GE, PAF, Boomerang och Eckerö Linjen.

Kollektivet (Kommunikationsbyrå) 2006–2009
Creative Director/byråledare

Under min tid på Kollektivet var jag verksam som byråledare och CD/AD. Målet med Kollektivet var att skapa ett företag som jobbar med kunderna i ett bredare perspektiv än på en traditionell reklambyrå.
Ett kommunikationsföretag där det färdiga resultatet tar hänsyn till alla kommunikativa aspekter som reklam, PR och design. Under tiden 06–09 lyckades Kollektivet positionera sig bra på marknaden och tog bl.a. hem priser som Svenska Designpriset 2007 och Swedish Design Award 2008.
På Kollektivet arbetade jag med varumärken och kunder som t.ex. Telia, Svenska kyrkan, Allt om Bostad, Temagruppen, KMP Fastighet, Exor, Phosworks, GE och Jumbo Hostel.

Hera (Reklam-/Designbyrå) 2005–2006
Creative Director/Art Director

Under min tid på Hera arbetade jag som Creative Director/Art Director. Fokus under den här tiden låg på att skapa förutsättningar för en mer stimulerande och kreativ miljö och därigenom placera tillbaka Hera till den position som företaget hade under 70- och 80-talet.
Under min tid på Hera jobbade jag med kunder som t.ex. Outokumpu, Posten, Linnéjubiléet, Svensk Scenkonst och Svensk Fastighetsförmedling.

Kollektivet (Kommunikationsbyrå) 2002–2005
Art Director/grundare

Under tiden 02–05 låg mitt arbete i att grunda och starta upp en kommunikationsgrupp samt
att knyta till mig ett antal mycket breda kompetenser inom PR, IT och reklam. En stor utmaning låg även i att hitta kunder som attraheras av att jobba på ett nytt och något annorlunda sätt
(se ovan).
På Kollektivet arbetade jag med varumärken och kunder som t.ex. Telia, Svenska kyrkan, Allt omBostad, Temagruppen, KMP-Fastighet, Verkstadsgruppen, Exor, Phosworks, Jumbo Hostel och Edelman.

Gazoline Group (Reklambyrå) 1995–2001
Art Director/byråproducent

Under min tid på Gazoline arbetade jag som Art Director, byråproducent samt utvecklingsansvarig för undervarumärket G:5. Mellan 95-01 hade jag fördelen att få vara med från Gazolines födelse till att se företaget växa till ca 100 medarbetare på fem platser i Norden. På Gazoline hade jag även turen att få vara med och starta Gazoline-Grafics, en av landets första digitala byråer.
Under tiden på Gazoline Group arbetade jag med kunder som t.ex. Telia Mobitel, TeliaCheckpoint, Unilever, Sveriges Television, WM-data, IIU, Läkartidningen, Silja Line, Folkuniversitetet, Arkitekturmuseet, Bredbandsbolaget och Stockholms lokaltrafik.

Nord & Syd (Reklambyrå) 1994–1995 Art Director

På Nord & Syd arbetade jag som Art Director med varumärken och kunder som t.ex. Telia Mobitel, Silja Line, Malmö Aviation, Folkuniversitetet och SL.

Nocom (Inhousebyrå) 1992–1993 Art Director

Under min tid på Nocom arbetade jag som Art Direktor med fokus på att marknadsföra och förpackavarumärken som t.ex. Rumba, Netscape, Gupta m.fl. samt att förpacka och kommunicera företaget Nocom.

Dobs Design (Design-/textilateljé) 1989–1992 Designer/ateljéchef

Under min tid på Dobs arbetade jag som designer och ateljéchef med varumärken och kunder som t.ex. LBC, Svefak, Securitas, Uppsala kommun samt som leverantör till en rad av Sveriges större reklambyråer.

Övriga uppdrag

En av grundarna till Tidningen Utgång – Nöjesguide Uppsala.
En av grundarna till City Radion – Uppsalas första reklamradiostation.
Reseledare – Vingresor
Dykguide – Thailand och Gotland
Utöver detta har jag även arbetat som textiltryckare och dekoratör.

Utbildningar

RMI Bergs (idag Berghs School of Communication) 1992 – 1993
Diplomerad marknadsekonom 1992
Övriga utbildningar
Digital kommunikation – Berghs
Ledarskap – Capablo
Dramaturgi – Plot Point
Reklam och marknadsföring – IHR
Presentationsteknik – Svefak m.fl.

Priser

2 nomineringar i Guld M -20 CD

100 Internetworld -17 Organisation (Svenska Kyrkan riks) CD

Nominerad till Stora Publishingpriset -17 (Fredens Hus) CD

Nominerad till Svenska Designpriset -17 (KMH web) CD

Topp100 Internetworld -16 (SVK riks) CD

2 nomineringar i Guld M -16 CD

Awwward -15 (SVK Kartwebben) CD/AD

Awards -15 (GE healthcare) CD

Nominerad till Svenska Designpriset -14 (SVK Bönewebben) CD

Topp100 Internetworld -14 (Destination Uppsala) CD

Topp100 Internetworld -14 (ATG) CD

Awwward -13 (Rosendals trädgård) CD/AD

3:e plats, Svenska Designpriset -13 (KRAV) CD

Nominerad till Svenska Designpriset -13 (KRAV) CD

2 st Telly Avards -13 (GE)CD

1 st Telly Avards -13 (Småland) CD

8 nomineringar i Guld M  -12 CD

Första pris i US IFV Festival -12 (SLU) CD

Silver i Telly Avards -12 (GE) CD

3:e plats, Svenska Designpriset -12 (SVT) CD

Vinnare av Kristallen -11 (Buskul) CD

3:e plats, Svenska Designpriset -11 (Löplabbet) CD

Första pris i US International Film & Video Festival -11 (Löplabbet) CD

Bästa Nordiska barnprogram i Ebeltoft -11 (Buskul) CD

Årets film, The Prize -11 (Länkarna) CD/Manus

3:e plats, Svenska Designpriset -10 (The Sims) CD

Andrapriset i Årets Ametist -10 (Sigtunahöjden) CD

Swedish Design Award -08 (Svenska kyrkan) AD

Bästa magasin, Svenska Designpriset -07 (Temagruppen) AD

Årets film, The Prize -07 (Phosworks) AD/Manus

Nominerad, Cannes Lion -99 (Unilever) AD

Tillbaka till jobb